Historia, kultur och arkitektur i Sverige

Vinterdäck – säkerhet på svenska vägar sedan 1930-talet

När vi nu närmar oss 1 december är det många svenskar som funderar på att köpa vinterdäck. Det är nämligen från och med den 1 december som det är lag på att använda vinterdäck vid vinterväglag och därför är detta en av de saker som nästan alla bilägare just nu har i huvudet.

Det har dock inte alltid varit en självklarhet med vinterdäck på bilar den här tiden på året. Det var först 1 oktober 1999 som lagen som skyldighet att använda vinterdäck trädde i kraft i Sverige. Då hade vinterdäck funnits som ett alternativ under en lång tid, men blev alltså inte en lagstadgad skyldighet förrän så sent.

Vinterdäckets historia sträcker sig så långt tillbaka som till 1930-talet då finska Nokian blev en de första tillverkarna av vinterdäck. Med ett helt nytt mönster i däcket, tvärsgående spår, så skapades ett mycket bättre grepp på mjuka underlag som snö och lera. På så vis föddes det första vinterdäcket när behovet av bra grepp för dåtidens bilar växte i takt med att bilen blev ett allt mer vedertaget fortskaffningsmedel – även på vintern.

Vinterväglag i Sverige

Dubbdäck och friktionsdäck

När utvecklingen av bilar fortsatte och antalet trafikanter ökade så började också vintervägarna att plogas. Men då uppstod i stället ett annat problem, nämligen att vägarna blev mycket mer isiga än snöiga. Därför ställdes nya krav på vinterdäcken och en funktionalitet med dubbar utvecklades. Dubbdäcket lanserades i början av 1960-talet och innebar en helt nytt typ av grepp på hala vägar. Dubbarna förfinades samtidigt för att inte slita upp för mycket av vägbanan.

Än i dag är dubbdäckets vara eller icke vara en het diskussion runt om i Sverige, men även övriga länder med liknande klimat. Dubbdäcket anses vara en miljöbov och är inte en modern lösning. Men det är samtidigt också ett överlägset däck när det gäller grepp och säkerhet, vilket gör att det inte finns särskilt många alternativ på vintern för den som kräver grepp av allra bästa sort.

Alternativet till dubbdäck är det betydligt mer moderna friktionsdäcket, som i dag används av en stor del av svenska trafikanter. Friktionsdäcket har i dag mycket bra resultat när det gäller grepp och utvecklas ständigt, varför det är ett populärt däck, framförallt i södra delarna av Sverige. Utöver bra grepp och positiva aspekter för miljön upplever även trafikanter att ljudet vid körningen blir mycket bättre.

Vinterdäck

Bästa däcken bak

Ett modernt vinterdäck som används på svenska vintervägar ska vara särskilt framtaget för vinterkörning och märkta med någon av mäkningarna M+S, M-S, M.S, MS eller Mud and Snow. En annan grundregel för vinterdäck är att det bästa däcket placeras bak, alltså antingen det med bäst mönsterdjup eller största dubbutsticket. På så vis kan sladd vid bromsningar och i svängar minimeras.

Vinterdäcket har en lång historia i ett vinterland som Sverige och kommer fortsätta vara en mycket viktig del av varje trafikants vardag. Så mellan den 1 december och 31 mars är det mycket viktigt att du använder vinterdäck på din bil för att sätta din egen och din medtrafikanters säkerhet i främsta rummet.

Lämna ett svar till Lasse Hedin Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *



  • uffe skriver:

    de bästa däcken skall ligga fram. där har man stösta broms verkan. tyngden av motorn .detta gör att det är lättare att undanmanuverera vid tillbud. om man tittar på bilar som varit med om en olycka vinyertid, så ligger offta de bättre däcken bak.

  • Lasse Hedin skriver:

    Huvudsaken det blir 4 st på bilen sen är det upptill chauffören att anpassa farten till väglaget.