Historia, kultur och arkitektur i Sverige

Så har rabattkupongen utvecklats till en rabattkod

I många år har det varit vanligt att handla varor med rabattkuponger. Kupongerna är ett sätt för handlare och producenter att locka konsumenter till köp, eftersom konsumenten får en viss rabatt på sitt köp. Kuponger är vanligt i prova på-sammanhang, när en producent vill lansera en ny produkt, eller för att locka till merköp, som den klassiska ta tre, betala för två.

En Coca-Cola-rabattkupong från 1890-talet.

En Coca-Cola-rabattkupong från 1890-talet.

USA är kupongernas hemland

Historien bakom rabattkupongernas existens går tillbaka till 1887 och Coca-Cola, som då var ett ganska modest företag vars produkt inte var så allmänt känd bland invånarna i USA. Asa Candler hette en av Coca-Colas partners vid den tiden och han utvecklade företaget genom smart marknadsföring. Ett sätt var bland annat just lanseringen av rabattkuponger, som distribuerades genom anställda och trycktes i tidningar. Konsumenten fick genom sin kupong en gratis Coca-Cola och på så vis spreds dryckens storhet från människa till människa. Coca-Cola växte lavinartat och redan 1895 fanns drycken i alla stater i USA, mycket tack vare användningen av rabattkuponger.

Kupongernas betydelse började sedan spridas till andra företag och användandet växte de kommande decennierna. Under den stora depressionen i USA under 1930-talet blev kupongerna en mycket viktig sak för många av de amerikaner som drabbades av ekonomiska trångmål. Efter Andra Världskriget utvecklades kupongerna ytterligare när stora matkedjor ville locka konsumenterna till sina nya stora butiker. 1965 uppskattades det att varannan familj i USA klippte ut kuponger ur tidningarna.

I Sverige blev också kupongerna populära efter Andra Världskriget och 1969 bildades företaget Kuponginlösen AB som hanterar merparten av rabattkupongerna i Sverige. 2006 uppgav de att de årligen hanterade 33 miljoner inlösta rabattkuponger. En annan siffra som beskriver kupongernas popularitet är det faktum att amerikanska konsumenter sparade 3,8 miljarder dollar år 2002 genom sitt användande av kuponger.

ICA-kort där du kan får rabattkuponger

ICA avskaffade redan 2005 de trycka rabattkupongerna och gick över till att sköta allt via ICA-kortet, som även kan fungera som bankort.

Rabattkoder växer med digital utveckling

Under senare år har givetvis internet och den digitala utvecklingen även skapat nya möjligheter för kupongerna och rabatterbjudanden. Under 1990-talet utvecklades onlinekupongerna som var möjliga att skriva ut och ta med sig till butiken för att få rabatt, alltså samma funktion som de som tidigare klipptes ut ur tidningar.

Det finns dock många sätt som rabattkoder har utvecklats genom med hjälp av den digitala utvecklingen. Medlemskort finns numera i var och varannan butik, vilket ger rabatter efter insamlade poäng. Det finns också rabattkuponger som fungerar genom sms, en applikation i telefonen eller som skapas då konsumenten till exempel checkar in på företagets sida på Facebook.

Rabattkoder hos CDON

CDON.com är ett företag som mycket aktivt ger rabattkoder online.

Ytterligare ett exempel på utvecklingen är rabattkoder i onlinebutiker, som antingen ges direkt från butiken eller genom en samlingssida för rabattkoder. En rabattkod kan antingen vara en viss kod som ska anges vid utcheckning och som ger rabatt eller fri frakt, eller så är det genom att klicka på en viss länk som köparen får rabatt. Samtidigt finns det en provision inblandad för den som förmedlar rabattkoden.

Gynnar båda parter

Oavsett i vilken form som en rabatt förmedlas är det en mycket effektiv åtgärd i så kallad incitamentdriven marknadsföring, det vill säga den lockar till köp eftersom den samtidigt ”belönar” konsumenten. Belöningen i det här fallet är sparade pengar eller en bonus på köpet. Samtidigt belönar den också försäljaren eftersom den ger en försäljning och i de fall som en rabatt kräver en motprestation ger den också viktig information om konsumenten. Och så länge situationen är gynnande för båda parter så kommer rabattkoderna och rabattkupongerna att finnas kvar och utvecklas ännu mer.

Kommentera!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *